אוטובוס אייך זה קרה?
רובנו נולדו כשהאוטובוס המודרני כבר נסע ברחובות תדיר. נוח, לא?
תאמינו או לא, אבל לפני לא כל- כך הרבה זמן, המצב היה שונה לחלוטין.
למרות שישנן טענות שגלגלי האוטובוסים הראשונים בעולם הסתובבו בצרפת כבר במאה ה-17, ישנן עדויות קונקרטיות לאוטובוסים שנסעו ברחובות מנצ'סטר ב1824. ובכן, קצת קשה לקרוא לכלי הרכב ההוא אוטובוס לעומת מה שאנו מכירים כיום: שמו למעשה היה אומניבוס. מדובר בכרכרה מוארכת הקשורה לשני סוסים, ובתוכה שני ספסלים המוצבים אחד מול השני לצדי הכרכרה. הכניסה לאוטובוס הייתה מאחור.
באיחור לא רב גם האמריקאים אימצו את ההמצאה וניתן היה לראות אומניבוסים בארה"ב כבר ב-1829. למרות זאת, הסוסים לא משכו את העגלה מהר מספיק וכך הופיע האוטובוס עם מנוע הקיטור ב1830.
לאוטובוסים היה תפקיד עצום במעבר מכפרים לערים- גברים ונשים שמעולם לא יצאו מהכפר שלהם יכלו כעת לבקר בערים שלא היו נגישות בעבר, ועיניהם נפקחו לעולם חדש בעזרת הסעות האטובוסים.
בשנת 1985, קארל בנז, מייסד חברת המכוניות מרסדס- בנז יצר את האוטובוס הממונע הראשון. בנז נתקל בבעיה שכן למכוניות הממונעות הראשונות לא היה ביקוש גבוה בגלל מחירן היקר ועל כן נדרש פתרון זול יותר לציבור הרכב- וכך נולד האוטובוס הממונע.
האוטובוס החדשני היה מסוגל לשאת עד 8 נוסעים (כולל הנהג!) ולמנוע היו 5 כוחות סוס. לשם השוואה- למכוניות פרטיות בימינו יש בין 130 ל-300 כוחות סוס.
עם זאת במהרה התגלו בעיות בהמצאה: הצמיגים של אותם ימים לא התאימו לעומס הרב על כלי הרכב, וחוסר הנגישות לדלק באותה עת גרם לחברות האוטובוסים לפשוט את הרגל במהרה.
פריצת הדרך הגיעה בשנת 1920- אז הומצא מנוע 4 צילינדרים שאיפשר לאוטובוסים כוח רב יותר ממה שהכירו עד אז. החידוש הטכנולוגי אפשר שינוע של יותר נוסעים, כמו גם דברי דואר- חבילות ומכתבים הגיעו אל יעדיהם במהירות שלא הכירו לפני כן, והעולם שוב התקדם אל עבר העתיד.
חידושים טכנולוגים נוספים רק שיפרו את האוטובוסים בשנים שלאחר מכן, דוגמת צמיגי הגומי שנכנסו לפעילות בשנת 1920, גוף רכב גדול ומתכתי ב1931, הילוכים אוטומטיים ב1936 והמסוגלות לשאת 50 נושאים ויותר בשנת 1948.
כל אלו הובילו ליצירת אוטובוס ההסעות המודרני הנוח שאנו מכירים כיום בעזרתו אנו יכולים להגיע לכל מקום.
נכתב על ידי אגד תעבורה 07/12/17